tag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post3126258964353130595..comments2023-10-31T15:45:32.214+02:00Comments on الفردوس الضائع: تصبحون علي ثورة(عندما يستباح الحرم )Haytham Alsayeshttp://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comBlogger26125tag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-971084780142395092011-01-20T23:09:37.128+02:002011-01-20T23:09:37.128+02:00هيثم رمضان
ازيك ياصديقي
ربنا يكرمك علي كلامك
و...هيثم رمضان <br /><br />ازيك ياصديقي <br />ربنا يكرمك علي كلامك <br />ونفسي انك ترجع تاني تكتب قريب <br /><br />تحياتيHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-22270405240481492262011-01-20T15:41:49.540+02:002011-01-20T15:41:49.540+02:00رااااائع يا هيثم بجد تسلم إيدك وبشكرك جداً علي مجه...رااااائع يا هيثم بجد تسلم إيدك وبشكرك جداً علي مجهودك الكبير في المدونه اللي مخليها متألقه ومتميزة جداً.<br /><br />تحياتيهيثــم رمضـــانhttps://www.blogger.com/profile/04614682075552039360noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-85425551536313928302011-01-20T14:12:07.317+02:002011-01-20T14:12:07.317+02:00واحد من النس
يا دكتور
والله مفيش اعتذار ولا حاج...واحد من النس <br /><br />يا دكتور <br />والله مفيش اعتذار ولا حاجة خلاص احنا بقينا بلديات بقي <br />وحضرتك بس انزل مصر واكيد ليك عزومة عندى انت تنورني وتشرفني صداقتك <br /><br />تحياتي وتقديرىHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-46513698533444115882011-01-20T14:10:30.341+02:002011-01-20T14:10:30.341+02:00تييرز
زى ماقلتي كدة بالظبط
ثورات وارادة ورجال
...تييرز <br /><br />زى ماقلتي كدة بالظبط <br />ثورات وارادة ورجال <br /><br />تحياتيHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-40394829285824889492011-01-20T14:03:50.554+02:002011-01-20T14:03:50.554+02:00شمس النهار
اكيد التاريخ بيعيد نفسه
لكذا قاعدة
...شمس النهار <br /><br />اكيد التاريخ بيعيد نفسه <br />لكذا قاعدة <br />اولها لانها سنة من سنن الله <br />وتلك الايام نداولها بين الناس <br />تانيها لان الانسان هو الانسان في كل زمان وكل مكان <br />نفس الطباع نفس العقلية والتفكير <br />والامم علي اختلاف البيئة وعلي اختلاف الثقافات <br />وعلي فكرة التاريخ بيعيد نفسه في جميع الحضارات كش الحضارة الاسلامية بس <br />والنماذج كتير جدا <br /><br />تحياتيHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-45639875536802660092011-01-20T13:59:40.664+02:002011-01-20T13:59:40.664+02:00رامي
كفاية انك علقت ياصديقي
منور البلوج دايما
...رامي <br /><br />كفاية انك علقت ياصديقي <br />منور البلوج دايما <br />يابو الروم <br /><br />تحياتيHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-4485815373681582592011-01-19T06:06:44.062+02:002011-01-19T06:06:44.062+02:00هيثم انت مردتش على اعتذاري ولا طلب العزومة وبالمنا...هيثم انت مردتش على اعتذاري ولا طلب العزومة وبالمناسبة دي مش دلوقت خالص لان انا اصلا معرفش انزل مصر :)<br />ماجد انا قريت البوست تاني ,اه هيثم مايل ناحية ابن الزبير في مشاعره لكن مشفتش الحاجات الغير صحيحة تاريخيا وتقريبا ده شبه اختصار للموجود في البداية والنهاية فاتمنى اني اعرف هذه التصويبات حتى لو على الفيس بوك مش الماسينجر يعني هاعرفها هاعرفها :)Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/05304269359584482009noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-20386194086029879442011-01-18T23:53:04.149+02:002011-01-18T23:53:04.149+02:00أزال المؤلف هذا التعليق.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/09067534914851127938noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-68889561051511332442011-01-18T20:30:48.671+02:002011-01-18T20:30:48.671+02:00احنا محتاجين ثورات مش ثورة واحدة
محتاجين وعى و ار...احنا محتاجين ثورات مش ثورة واحدة<br /><br />محتاجين وعى و ارادة و رجالةTearshttps://www.blogger.com/profile/16434629545631004459noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-29587871053801961532011-01-18T19:24:51.614+02:002011-01-18T19:24:51.614+02:00بجد انا بستمتع بالتعليقات زي البوست بحس انهم مكملي...بجد انا بستمتع بالتعليقات زي البوست بحس انهم مكملين لبعض<br /><br />هو التاريخ بيعيد نفسه ياهيثم في حاجات كتير ليه؟؟شمس النهارhttps://www.blogger.com/profile/12866319946020707923noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-55210495434783770432011-01-18T19:16:15.380+02:002011-01-18T19:16:15.380+02:00شوف يا هيثم
طبعاً انا مقدرش أعلق مش لحاجة
بس ع...شوف يا هيثم <br /><br />طبعاً انا مقدرش أعلق مش لحاجة <br /><br />بس علشان انا معرفش <br /><br />بس أستمتعت <br /><br />ربنا يوفقك يا هيثم <br /><br />(:Ramyhttps://www.blogger.com/profile/02621774199156154399noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-29393581749015328692011-01-18T13:37:22.975+02:002011-01-18T13:37:22.975+02:00فاروق بن النيل
يافندم انا ابنك الصغير مش استاذ و...فاروق بن النيل <br /><br />يافندم انا ابنك الصغير مش استاذ ولا حاجة <br /> وفعلا الكتب اغفلت هذا الامر لامور مذهبية ولان التاريخ كان يكتب علي هوى الحكام احيانا <br />وبالفعل ما اعرفه انه مات بالسم فيما يقال ومات الحسين في كربلاء <br />رضي الله عنهم جميعا <br /><br />تحياتيHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-78743105447314104002011-01-18T13:34:17.086+02:002011-01-18T13:34:17.086+02:00ويكا
اولا اهلا بك لاول مرة في مدونتي المتواضعة
...ويكا <br /><br />اولا اهلا بك لاول مرة في مدونتي المتواضعة <br />ثانيا كنت اتمني ان توضح رأيك في الخروج علي الحاكم وهي علي العموم موضحة في كثير من النصوص الدينية واراء الفقهاء الاجلاء وكان اخرهم د يوسف القرضاوى في الشريعة والحياة وكانت حلقة رائعة اسمها الجهاد ضد الظلم <br /><br />هذا عن النقطة الاولي <br /><br />الثانية <br />ممكن ننظر ان عبد الله بن الزبير والحسين بن علي جرا علي المسلمين دماء وعدم استقرار ولكن لننظر الي الجهة الاخرى هل كان الامويين لهم حق في الخلافة او العلويين او العباسيين <br />او السؤال بشكل اخر : مع من كانت الشرعية الخلافية <br />هناك من يوضح انها مع العلويين لانهم الاقرب الي الرسول عليه الصلاة والسلام والفريق الاخر يجدها مع الامويين لا سباب كثيرة او العباسيين لا سباب متعددة <br />ولكن لننظر الي الصحابة بعد وفاة الرسول مباشرة اجتمعوا حتي قبل دفن الرسول لاقرار نظام ارتضاه الجميع وهو نظام الخلافة وعلي فكرة لا يوجد نص في قرأن او حديث يتحدث عن الخلافة <br />فالخلافة اذن اجتهاد بشرى من الصحابة منبثق من تعاليم الشورى الاسلامية <br />واصبح متفق عليه ومتعارف عليه <br />لكن ما فعلته الدولة الاموية هو غير ذلك حصرت الملك في اسرتهم فقط وهذا جر علي المسلمين فتن لا حصر لها <br />يعني ثورة عبد الله بن الزبير والحسين رضوان الله عليهم كانت تصحيح للوضع وليس انقلاب عليه <br /><br />النقطة الاخيرة هو الكلام عن معاوية <br />ياسيدى انا لم اقلل من شأن معاوية لانه اعظم مني قدرا وشأنا سواء ارتضيت او لم ارض بذلك لانه ببساطة صحابي جليل <br />والكلام عن اخطاءه السياسية لا يقلل ابدا من قيمته كصحابي ونفس الكلام ينطبق علي عمرو بن العاص او اي واحد من الصحابة <br />فهم في النهاية بشر يصيبون ويخطئون <br />ولكن من حق الامة استخلاص العبر والعظات من الامم السابقة وهذا ما امرنا الله به <br />وممكن ان تكون نيته الاستقرار وحقن دماء المسلمين <br />ولكن التاريخ يحكم علي الظاهر وما اتبعه من افعال اما النوايا فهي لله والله هو الذى يفصل فيها في الاخرة وليس في اختصاصنا الحكم علي نوايا الغير سواء بالخير او بالشر ولكن لنا الافعال والكلام عنها <br />وهذا ايضا لا يقلل من قيمة معاوية او غيره من الصحابة الكرام ممن كان لهم مواقف سياسية ..<br /><br />هذا رأى واحتمال يبقي غلط <br /><br />تحياتي وتقديرى لكHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-37494948063419381342011-01-18T13:19:09.777+02:002011-01-18T13:19:09.777+02:00واحد من الناس
استاذ اسلام
يشرفني يافندم اني اتي...واحد من الناس <br /><br />استاذ اسلام <br />يشرفني يافندم اني اتي عندك وارد عليك برأى <br />وعلي فكرة انا قريته اول ما نزل بس اثرت الا اعلق <br />لان رأى مش مخالف ومش مؤيد لاني ببساطة لست متخصصا في هذه المسائل واوضحت هذا الامر عندك واسمحلي ان ابين ان معجب بطريقة الطرح والافكار بالرغم انني لا اريد ان اناقش هذه المسائل واتركها لاهل الذكر فهم يعلمون مالا اعلمه انا او انت وهذا رأى ببساطة <br /><br />تحياتي وتقديرى مرة اخرىHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-45842804599664838922011-01-18T13:15:54.036+02:002011-01-18T13:15:54.036+02:00يعني كدة نتبين ان افة المصريين هي حكامهم لا انفسهم...يعني كدة نتبين ان افة المصريين هي حكامهم لا انفسهم <br />كنت نفسي ان اوضح شىء في الجبرتي <br />الجبرتي اوضح ان الشعب المصري كان يثور يوميا ضد حكامه الظالمين قبيل عهد الاحتلال الفرنسي ودة يدل علي يقظة الشعب المصرى بالثورة <br />ولكن سلبية الشعب المصرى هي قدسيته للشرعية بالنسبة للحكام <br />يعني يثور علي ولاة ماشي <br />يثور علي حكام مقاطعات او موظفين تمام <br />يثور علي رأس الحكم لا <br />ودى افة المصريين <br />في افة اخري <br />هي ينتظر من يقوده <br />اوضح الجبرتي ان المصريين كانوا يوسطون الشيوخ وعلماء الازهر ليوصلوا صوتهم للحكام <br />يعني اللي قاد معظم الثورات الازهر واللي كان بيهدى الناس الازهر برضه <br />زى الشيخ السادات وعبد الله الشرقاوى وغيرهم وعمر مكرم بعد كدة <br />وعلي فكرة كان في حس قومي رهيب بعد الحملة الفرنسية <br />طبعا بعد الصدمة الحضارية ودة يدل ان الشعب المصري كان يحتاج الي تثقيف سياسي وصدمات حضارية عشان يفوق وفاق فعلا واختار حاكمةه لاول مرة في التاريخ وطبعا كان الحاكم دة محمد علي <br />وعلي فكرة اللي اختاره علماء الازهر بمساندة الشعب والشعب حارب خورشيد ودة كان الوالي العثماني الظالم اللي تولي بعد الحملة الفرنسية وحاربه الشعب لمدة شهرين عشان يولي محمد علي <br /><br />دة يدل علي ايه <br />ان المصريين عاوزين هدف وعاوزين بوصلة يمشوا عليها <br />يعني الشعب مش سلبي عشان هو ربنا خلقه كدة لا <br />سلبي <br />لعدم وجود الهدف والبوصلة والتثقيف السياسي <br /> كدة في ثورة اتحرقت وشكلي مش هاكتبها في السلسلة ههههههههه<br /><br />طبعا كان الكلام دة موجه لدكتورة ستيتة <br />وا اسلام <br />توضيح ومناقشة مع عقول احترمها دوما تأتي هنا لتثير عقلي بمناقشة واسئلة قيمة <br /><br />تحياتي وتقديرى لكماHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-41686235438128600062011-01-18T13:09:32.982+02:002011-01-18T13:09:32.982+02:00أستاذنا الفاضل/ هيثم السايس
بارك الله فيك فقد قرأت...أستاذنا الفاضل/ هيثم السايس<br />بارك الله فيك فقد قرأت كتبا كثيرة فى هذا الموضوع والذى أعلمه فقط هو موت الحسن بالسم وموت الحسين فى موقعة كربلاء<br />وعندى كتب كثيرة لكنها كما قلت أغفلت هذا الأمر لاأدرى مالسبب لكنى أشكرك على التوضيح منك نتعلم أستاذنا <br />شكرا لكفاروق سحير ( فاروق بن النيل )https://www.blogger.com/profile/01973606211278872276noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-75634457711148374282011-01-18T13:05:37.233+02:002011-01-18T13:05:37.233+02:00اما موضوع الشعوب
فمعروف ان دايما الغوغاء يستغلون ...اما موضوع الشعوب <br />فمعروف ان دايما الغوغاء يستغلون سياسيا لاهداف كبرى <br />واول من اتبع النظرية دي الرومان واصبحت نظرية في الاعلام والدراسات السياسية والاجتماعية فيما بعد <br />والتاريخ الاسلامي او العالمي فيه من النماذج ما يملأ مجلدات <br /><br />اما الشعب المصرى الحبوب المهاود <br />فطول عمره ينظر الي من يحكمه بقدسية خاصة <br />ودى نظرية فرعونية قديمة <br />واتكلم عنها جمال حمدان في كتبه شخصية مصر <br />اللي بعتبره الدليل العصري للانسان المصري واللي عاوز يفهم مصر صح يقرأ الموسوعة دى وللاسف مش عارف اخلصه من صعوبته <br /><br />المهم الشعب المصري يقدس حاكمه والفرعونية السياسية موجودة الا الان طبعا <br />لكن في نماذج كتير لثورة المصريين علي الظلم <br />وكنت نفسي ا اسلام يوضحها في رده عليكي فهو اتي بالجبرتي وهو يتكلم علي الحملة الفرنسية ومدى جهل الشعب المصري وخوفه وظنه ان القيامة قامت ولكن هذه حالة لا تدل علي الشعب المصري الا في هذه الحالة <br />بمعني ان الشعب المصري كان يعاني في هذه الفترة من عزلة عن العالم الخارجي لا يعرف اي شىء عن الحضارة يقبع في زمن خاص به واول ما راى الفرنسيين اتصدم <br />ودة في التاريخ المصرى اسمه الصدمة الاولي <br />بعد كدة المصريين استوعبوا الصدمة وتفوقا علي انفسهم في عهد محمد علي واستوعبوا العلوم الاوربية لدرجة ان رفاعة الطهطاوى تعلم الفرنسية في اربعين يوما فقط والشيخ حسن العطار اللي هو استاذ الطهطاوى تعلم اللغة الفرنسية والعلوم الفرنسية كلها في ثلاث سنوات وهي مدة احتلال الفرنسيين يعني دة لا يقلل الشعب المصري في شىء <br />وهناك نماذج من التاريخ العالمي لكدة <br />زى التاريخ الياباني ايام حكم الشوجونية كان يعاني من العزلة الي ان جاء الاوربيون وتعلم منهم اهل اليابان وانفتحوا علي العالم الخارجي <br />بل ان نهضة مصر واليابان كانوا متزامنين ومتوازيين الي عهد الخديوى اسماعيل في 1879 لكن الي جابنا ورا الاحتلال الانجليزي طبعا <br /><br />يتبعHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-48784306405939803402011-01-18T12:53:22.481+02:002011-01-18T12:53:22.481+02:00ستيتة حسب الله الحمش
ربنا يكرمك يادكتورة دايما ك...ستيتة حسب الله الحمش <br /><br />ربنا يكرمك يادكتورة دايما كدة بتخجليني بكلامك <br /><br /><br />اسماء بنت ابي بكر كانت كفيفة في اخر عمرها وكانت ترى ان ابنها عبد الله بن الزبير انه علي الحق لذلك شجعته من البداية للنهاية <br />وفعلا مقفها دة زى نساء فلسطين <br />ويارب ارزقنا نساء كا اسماء <br /><br />اما موضوع الكعبة وهدمها <br />ا اسلام وضح الحكاية كلها <br />وممكن اضيف عليه كلمة بقي ودى انا مقتنع بيها وهي للامام مالك بن انس لما استشار في هذه القضية فيما بعد قال :<br /><br />"إني أكره أن يتخذها الملوك لعبة، - يعني: يتلاعبون في بنائها بحسب آرائهم - فهذا يرى رأي ابن الزبير، وهذا يرى رأي عبد الملك بن مروان، وهذا يرى رأيا آخر، والله سبحانه وتعالى أعلم."<br /><br />فعلا انا مقتنع بالرأى دة وهذا لا يقلل ويحقر من قيمة احد <br />وذكر الكلام دة في البداية والنهاية لابن كثير ولقيت رابط يتحدث عن القضية كلها اهو <br /><br />http://ar.wikisource.org/wiki/%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%8A%D8%A9_%D9%88%D8%A7%D9%84%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%8A%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%B2%D8%A1_%D8%A7%D9%84%D8%AB%D8%A7%D9%85%D9%86/%D8%B0%D9%83%D8%B1_%D9%87%D8%AF%D9%85_%D8%A7%D9%84%D9%83%D8%B9%D8%A8%D8%A9_%D9%88%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%A6%D9%87%D8%A7_%D9%81%D9%8A_%D8%A3%D9%8A%D8%A7%D9%85_%D8%A7%D8%A8%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A8%D9%8A%D8%B1<br /><br />يتبعHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-56207246600829619962011-01-18T12:46:29.385+02:002011-01-18T12:46:29.385+02:00محمد الجرايحي
فعلا يافندم زى ما قلت
ما اشبه الي...محمد الجرايحي <br /><br />فعلا يافندم زى ما قلت <br />ما اشبه اليوم بالبارحة <br />فعلا الحسن رضي الله عنه تناتزل وهو خليفة لمعاوية عن الخلافة واصبحت الخلافة اموية في دمشق منذ عام 41 هجرية وسمي هذا العام بعام الجماعة <br />لان الله جمع فئتين من المسلمين <br /><br />تحياتيHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-49475320652452517632011-01-18T08:24:30.972+02:002011-01-18T08:24:30.972+02:00هيثم
بغض النظر عن رأيى العام فى الخروج على الحاكم...هيثم<br /><br />بغض النظر عن رأيى العام فى الخروج على الحاكم (بوجه عام ايضاً).<br />الا ان دعنى اتترك معك الى شئ واضح جلى فى كلامك ، وكلامى الان ليس له علاقة بواقعنا الحالى فأنا هنا اعلق على ما تم تدوينه وليس الاسقاط فيه على الواقع ، فرأى الحقيقى عن ما يحدث الان مختلف قليلا عما ساقوله الان<br /><br />الا ترى ان كل ما استفادته الثوره فى عهد عبدلله ابن الزبيير ليس الا اهدار دماء مسلمين كثر ونهب وتخريب بيوت المسلمين ، الا ترى معى انه لم يعود على الاسلام ولا المسلمين اى خير من هذه الثوره الا الفتنه والانشقاق وكثير من الانشقاق والفتن لاحقاً حتى بعد انتهاء هذه الفتنه ؟!!<br /><br />انا ارى لم يوجد اى مكاسب حقيقيه بل خسائر جمه على المدى القصير وقتها والمدى البعيد ايضاً.<br /><br />قد اكون غير متعاطف مع الفكره الاصليه لسيدنا معاويه ، الا انى قد ارى مثل ما اظن ان بعض الصحابه رأوا والله اعلم هذا ما قد استنتجه ، انهم وافقوه فعلا لحقن الدماء وعدم اشعال فتنه ، حيث انهم استشعروا عزم سيدنا معاويه الحقيقى على تولية ابنه من بعده فخوفاً من اشعال فتنه بين المسلمين بسبب رفضهم هم انفسهم للفكره ، فقد يكونوا فضلوا ان يقبلوا بمعاويه خير من اشعال فتنة لا يعُلم عقباها .<br /><br />وبالمناسبه حتى لا انسى ، انتهز هذه الفرصه لآصل شئ مهم الا وهو انا سيدنا معايه صحابى جليل حضر مع الرسول صلى الله عليه وسلم غزوات وحروباً كثيره ولم اقرأ او اسمع ان الرسول مات عنه وهو غضبان او اعده من المنافقين ، لذا اتحفظ بشده عن الكلام عنه غير فى الخير وان وجدته مخطأ فى حدود عقلى فى بعض الامور ، الا انه لازال صحابياً مات على الاسلام ولا نسأل الله له الا مرافقة نبيه فى الجنه ان شاء الله كما رافقه فى الدنيا على الاخلاص والخدمه مع وافر الحرمه.<br /><br /><br />واخيراً اقول <br /><br />هذا رأيى الشخصى الذى قد يكون صوابا وقد يكون خطأ ، فان خطأ فمن نفسى والشيطان وان صواباً فمن الله عز وجل وتوفيقه.<br /><br />سبحانك اللهم وبحمدك سبحانك لا اله الا انت ، استغفرك واتوب اليك<br /><br />شكراً يا هيثم على اتاحت هذه الفرصه لى هنا فى هذه المدونه الطيبهويكاhttps://www.blogger.com/profile/14401031480429953226noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-44618962603846600822011-01-18T05:43:14.679+02:002011-01-18T05:43:14.679+02:00هيثم بالمناسبة محتاج رايك في بوستي الاخيرهيثم بالمناسبة محتاج رايك في بوستي الاخيرAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/05304269359584482009noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-19570366913930352512011-01-18T05:42:26.755+02:002011-01-18T05:42:26.755+02:00تسلم الايادي , طلعت من نقاط الاحتقان الاختلافية با...تسلم الايادي , طلعت من نقاط الاحتقان الاختلافية باحتراف :) , <br />دكتورة ستيتة بعد اذن استاذ التاريخ بتاعنا ومش دفاعا عن الامويين بس مسألة هدم الكعبة بعد مقتل ابن الزبير كانت عن جهل منهم- مش غيظ - بالحديث الخاص بنظام بناء الكعبة لان ابن الزبير اخده مباشرة عن خالته ام المؤمنين عائشة يبنما لم يعلم عبدالملك بن مروان ذلك ثم إن عبد الملك صح له حديث عائشة فندم على ما فعل، كما في صحيح مسلم عن أبي قزعة: أن عبد الملك بن مروان بينما هو يطوف بالبيت إذ قال: قاتل الله ابن الزبير حيث يكذب على أم المؤمنين يقول سمعتها تقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: يا عائشة لولا حدثان قومك بالكفر لنقضت البيت حتى أزيد فيه من الحجر فإن قومك قصروا في البناء ـ فقال الحارث بن عبد الله بن أبي ربيعة: لا تقل هذا يا أمير المؤمنين فأنا سمعت أم المؤمنين تحدث هذا، قال لو كنت سمعته قبل أن أهدمه لتركته على ما بنى ابن الزبير. <br />اما الشعوب زمان هي دلوقتي فدي قاعدة عامة في التاريخ وهذا نص في تاريخ الجبرتي في حوادث سنة 1213ه عند وصفه لدخول الفرنسيين الى قلب مصر<br />(ضج العامة والغوغاء من الرعية وأخلاط الناس بالصياح ورفع الاصوات بقولهم يارب ويالطيف ويا رجال الله ونحو ذلك وكأنهم يقاتلون ويحاربون بصياحهم وجلبتهم فكان العقلاء من الناس يصرخون عليهم ويأمرونهم بترك ذلك ويقولون لهم ان الرسول والصحابة والمجاهدين كانوا يقاتلون بالسيف والحراب وضرب الرقاب لا برفع الاصوات والصراخ النباح فلا يستمعون ولا يرجعون عما هم فيه ومن يقرأ ومن يسمع) <br />اكتر من ماتي عام ولازال الصراخ هو الوسيلة رغم مطابع الفرنسيين واحتلال الانجليز ولازلنا لا نعلم موقع الدعاء من العملAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/05304269359584482009noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-91273750017934828982011-01-18T02:13:21.828+02:002011-01-18T02:13:21.828+02:00كالعادة بوست في الجون
وكالعادة بوست في محله تمام
...كالعادة بوست في الجون<br /><br />وكالعادة بوست في محله تمام<br /><br />واسماء ذات النطاقين رضي الله عنها قالت كلمة لا تقولها الآن إلا نساء فلسطين<br />يابني ما يضير الشاة سلخها بعد ذبحها؟<br /><br />عبد الله بن الزبير ادخل تعديلات في بناء الكعبة كان قد تمناها الرسول صلى الله عليه وسلم<br />ولكن بني امية من غيظ قلوبهم ارجعوا الوضع لسابقه<br /><br />أجمل ما في البوست ان خطر على بالي حاجة<br /><br />الشعوب زمان هي هي دلوقت<br /><br />يعني العراق وما فعلته بالحسين من وعد بالنصرة ثم التخلي التام عن آل البيت الذين ماتوا عطشى رضوان الله وسلامه عليهم أجمعين<br />نفس الشعب ده هو هو دلوقت<br />بتاع احنا الأشاوس المغاوير<br />ثم هوب كل عام وانتم بخير<br /><br />ياترى التاريخ الحقيقي بيقول عن المصري إيه؟<br />يعني هل نحن أهل وفاء بالعهود؟<br />هل نحن جبناء؟<br />بتكلم عن التاريخ<br />المصري الفلاح من قبل الزمان بزمان<br />ماهي خصائصه<br />فإن الخصائص لا تتغير وهذا ثابت بالدليل<br /><br />تحياتي يا منور لمبات مخي الموفرة للطاقةستيتةhttps://www.blogger.com/profile/12141820838669983556noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-81907046378878862712011-01-18T02:07:30.518+02:002011-01-18T02:07:30.518+02:00ماأشبه اليوم بالبارحة...
ولكن أعتقد أن الان انتهت ...ماأشبه اليوم بالبارحة...<br />ولكن أعتقد أن الان انتهت امكانية التفكير فى التوريث فالثورة على الأبواب تنتظر الإشارة....<br /><br /><br />وشكراً لك أخى على اللمحة التاريخية القيمة وأعتقد أن فى تلك الفترة كان هناك دولتان واحدة فى المدينة أميرها الحسن بن على رضى الله عنهما والثانية فى دمشق أميرها معاوية..حتى تنازال الحسن رضوان الله عليه.<br />أتمنى أن تكون المعلومة صحيحةAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/08323739884946695772noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4273492867356280575.post-1857403905644146352011-01-18T01:28:36.972+02:002011-01-18T01:28:36.972+02:00فاروق بن النيل
العفو يا استاذنا انت اللي استاذ
...فاروق بن النيل <br /><br />العفو يا استاذنا انت اللي استاذ <br />يافندم <br />معاوية اصبح الخليفة بعد تنازل الحسن بن علي اللي تولي الخلافة بعد ابيه علي بن ابي طالب وهو ما تغفله كتب التاريخ ولا يعلم هذا الامر الا القليلين ومعني ذلك ان الخليفة الخامس الحسن بن علي والخليفة السادس معاوية بن ابي سفيان <br /><br />تحياتي لكHaytham Alsayeshttps://www.blogger.com/profile/14088947949420903413noreply@blogger.com