السبت، 3 يوليو، 2010

فنتازيا تاريخية


انتهيت من مشاهدة بلال فضل وانتم رأيتموه معي منكم من ذم ومنكم مدح ومنكم من وقف علي الحياد يهمني ارائكم جدا ولكن عليكم ان تتفهموا ان ماقلته هو الحقيقة وعرضت وجهة نظر موجودة ومحسوسة قد تقولون انني اسئت الي الشيوخ ولكني لم اسىء اليهم بشيء هناك من اساء الفهم انني اسيىء الي احد منهم ولكن ماقلته هي وجهة نظر متداولة ..لفظة المتشددون لا احب ان انطق بها ولكنها موجودة والمتساهلون ايضا موجودة في معناها ما رأيك اذا ارت ان تتعاطي حشيشا ما المنطقي ساعتها في عقلك ؟اجب هل سترفضه ام انك ستتعاطاه؟ انت ومزاجك ..اذن ما رأى الدين في ذلك هل يجيزه ام يحرمه ماهو المنطقي بالله عليك ؟ انت تعرف الاجابة وانا اعرفها ايضا لسنا بصدد ان نأتي بفتوى ليس مجالنا ولا نحن متخصصون ولا مؤهلين لذلك ولكن هناك عقل ومنطق ووجدان وضمير ..ما رأيك اذا اتي اليك شيخ وقال لك انه حلال ؟هل صدمت ؟ انا صدمت عندما سمعت الي هذه القصة من قول الشيخ الذى يصلي بنا الجمعة قالها علي المنبر وتحسر علي حال بعض الجهلاء وهكذا اسماهم وترحم علي الشيخ شلتوت والمراغي والشعراوى وعبد الحليم محمود ومحمد الغزالي وكانوا عمالقة الازهر ..عندما ينسحب الازهر فقل علي الامة السلام وترحم عليها الف مرة وادعو الله ان يسكنه الي جواره في الفردوس الاعلي ..

لفظة المتشددون والمتساهلون تظهر الي السطح كل يوم وكل ليلة ..قد يغضب مني البعض ولكن هذا يحدث ومن يريد ان يتوهم ان مجتمعنا سيصل الي المثالية فهو واهم مجتمعنا سىء ويتحول الي شبح مجتمع ..نحن متجهون الي الفوضى بكل ما تعنيه هذه الكلمة في جميع المجالات بما فيها الدين ..لا انكر الامل كما لانكر ان هناك شيوخ وعلماء وفقهاء من اعظم مايمكن تأخذ منهم العلم وتأخذ منهم الحكمة وتأخذ منهم الدين القويم ولن اسمي احدا معروفون ومن يريد ان يتعلم سيتعلم رغم انف الجميع ..

قد يتسائل البعض لماذا اكتب مثل هذا الكلام ولا تتطرق الي معاول الهدم التي تخرب ليل نهار في الدين ومؤسساته
ومن يخرج علينا ليقوا ان القرأن نص بشري ونسكت ومن يشكك في ابو هريرة ونصمت ومن يظن ان كتاب البخارى كتاب كاذب ونشاهد بدون ادني تمعر للوجه ..هناك من يخرب في الدين من الطرفين من فئة العلمانيين ومن فئة الشيوخ
الذين لايرتقون الي حمل هذا الدين المتين ...

....................

يجلس الطبرى مع ضيفه الغريب ابن خلدون ويناقش ابن خلدون في بعض المسائل التاريخية مع الطبرى ليخرج له اخطاء في كتابه العظيم تاريخ الرسل والملوك :
يقول الطبرى ان هارون الرشيد كان يعاقر الخمر :
يرد ابن خلدون :
"انما كان الرشيد يشرب نبيذ التمر علي مذهب اهل العراق وفتاويهم فيها معروفة واما الخمر الصرف فلا سبيل الي اتهامه به ولا تقليد الاخبار الواهية فيها فلم يكن الرجل بحيث يواقع محرما من اكبر الكبائر عند اهل الملة ولقد كان هؤلاء القوم كلهم بمنجاة من ارتكاب السرف والترف في ملابسهم وزينتهم وسائر متناولاهم لما كانوا عليه من خشونة البداوة وسذاجة الدين التي لم يفاروقوها بعد فما ظنك بما يخرج عن الاباحة الي الحظر ومن الحلية الي الحرمة "

ينظر الطبرى الي ابن خلدون ويبتسم له علي عكس ما توقعه ابن خلدون ويقول له اخطأت واصبت.. اكملابن خلدون قائلا :
"اين هذا من حال الرشيد وقيامه بما يجب لمنصب الخلافة من الدين والعدل وما كان عليه من مصاحبة العلماء والاولياء ومحاورته للفضيل من عياض وابن السماك والعمري ومكاتبته سفيان الثورى وبكائه من مواعظهم ودعائهم بمكة في طوافه وما كان عليه من العبادة والمحافظة علي اوقات الصلوات وشهود الصبح لاول وقتها وحكي الطبرى انه كان يصلي في كل ليلة مائة ركعة نافلة وكان يغزو عاما ويحج عاما "
اذن فالمنطقي انه لم يكن يعاقر الخمر ابدا ...

لهذا قابلتني يابن خلدون
نعم اريد ان اصحح الخطأ الذى وقعت فيه ..
جزيت خيرا ..
احترمك كثيرا ياطبرى
وانا عندى نفس الاحساس
سلام الله عليك
انتظر اريد ان اسأل عن احوال المسلمين من بعدى ومن بعدك
حالهم صعب وفي كرب يعيشون
هل تعرف انني سمعت انهم يريدون ان يقضوا علي كتاب الف ليلة وليلة ويغيروا في البخارى
سمعت ذلك
وما رأيك ؟
رأيى قلته لك بمجىء الي هنا
تقصد انك لم تلغي كتبي وناقشتني فيها
نعم التراث لايحرق ولا يبدك ..هل رأيت اثر حرق او هدم لمجرد ان فيه اخطاء ..ام اننا نرممه لنجعله حسن بدون ان نهدم فيه حجرا واحدا
نعم صدقت حالهم صعب وفي كرب يعيشون
..........................

الان مع الفونسو وماريا في الارض الجديدة حيث ارض الاحلام والاموال والحرية الشخصية والجماعية وارض العنصرية ايضا
حياهم الوغد تمثال الحرية في ميناء نيويورك وتوغلوا في الرض الامريكية من حيث الجغرافيا والتاريخ ايضا ..

مالكوم اكس يخطب في الجماهير الغفيرة التي تبعت منظمة امة الاسلام اتباع اليجا محمد ينظرون الي مالكوم اكس في شىء من الريبة والتشكك ما دهي هذا المالكوم بعدما جاء من الحج ..ماهذا التغير في الافكار ؟ أخرج عن تعاليم اليجا محمد بهذه السهولة ؟
الم يكن مالكوم اكس الذراع اليمني باليجا محمد ؟ تغير كثيرا هذا الرجل

لكن كان هذا التغير الي الاحسن والافضل بعدما تأثر مالكوم اكس برحلة الحج ومن بعدها عرف حقيقة الدين الاسلامي وانه دين يدعو الي السلام ونبذ العنصرية التي كان يدعو بها اكس بعنصرية السود المضادة ضد البيض
كان محرر السود المسلم اكس يتبع افكارا عنصرية من وحي افكار اليجا محمد المتطرفة ولكنه تخلص من هذه الافكار السامة التي كان يروجها اليجا وقرر ان ينأى بنفسه عنها ويبدأ في المسار الصحيح ..

طاخ ..طاخ ..طاخ ..طاخ ..طاخ
قتل مالكوم اكس في محاضرة له في نيويورك في 21 فبراير 1965 ب16 رصاصة من شخص يحسب علي اتباع امة الاسلام
اتباع اليجا محمد وانصاره المتشددين ليخسر حياته من اجل نجاح فكرة نبذ العنصرية في امريكا واعطاء السود حقوقهم كاملة دون ادني تمييز بين البيض والسود وتتردد في اصداء مجتمع الانسانية قولته المشهورة :
لا أحد يمكن أن يعطيك الحرية ولا أحد يمكن أن يعطيك المساواة والعدل، إذا كنت رجلاً فقم بتحقيق ذلك لنفسك.
..................................

لم يكن قاتل مالكوم اكس الا الفونسوا تابع القس بيلدا صاحب محكمة التفتيش في اسبانيا كرر نفس العمل الذى كان يقوم به في اسبانيا ليكرره في الولايات ..لابد انه مرح كثيرا بهذه المهمة ..لابد انه يفكر في عمل اخر غير ذلك وان يذهب الي منطقة اخرى تكون اكثر عنصرية من هذه ..هذه العنصرية لعب اطفال اذا قورن بمحاكم التفتيش ..
في بيته يأتي بالكرة الارضية وهي تدور ببطء ينظر اليها يضع اصبعه علي رقعة ..المانيا لا هتلر والجستابو والهولكوست اوغاد ..لنرى قطعة اخري ..جنوب افريقيا ..نظام البوير وعنصرية البيض والمناضل مانديلا ..لا لنجد شيئا اكثر عنصرية فلسطين ..اه نجرب .يمسك بيد ماريا زوجته وتقول له الي اين هذه المرة الي اين نيمم وجوهنا شطره ..يرد اليها فلسطين او بالاحري اسرائيل ..اذن هيا سنمرح كثيرا ...

يخرجان من ميناء نيويورك وينظران الي تمثال الحرية ليران فيه وجه القس بيلدا الوغد وقد رمي التاج من رأسه
واعتمر قبعة اليهود الكيباه כיפה
يغمز اليهما في نظرة ذات معني ليغادران في السفينة المتجهة الي فلسطين او بالاحرى اسرائيل
يصلان الي القدس ليروا باراك اوباما الاسود مرشح الرئاسة الامريكية يعتمر الكيباه ويصلي من اجل اسرائيل ويبكي علي حائط المبكي كأى يهودى يحترم ديانته ...

...............................

انتهت

من اجل ان تفهم الفكرة اقرأ من اول تدوينة ضدنا علي طول الخط
وتمعن قبل ان تكتب تعليقا


هناك 24 تعليقًا:

ستيتة حسب الله الحمش يقول...

لفظة المتشددون والمتساهلون تظهر الي السطح كل يوم وكل ليلة

هي حقيقة وليغضب من يغضب
وبين هذه الفرقة وتلك ألف فرقة وفرقة وكلهم فُرقة
فُرقتهم تأتي من رفض الرأي الأخر بتشدد
حتى المتساهلون عندما يعرضوا الرأي الأخر يتحولوا لألفونسوا يا عزيزي

الحل:
عليك بنفسك لا يضرك من ضل إذا إهتديت

ها تقول لي ده فكر اناني
اقول لك لأ
لما تبدأ بنفسك وتفهم ها تشع نور في الضلمة اللي حواليك
اللي عايز النور ها يجي يستضيء
واللي مبيحبش الا النار ها يدور عليها برضه
واللي بيموت في الضلمة ها يلاقي

تحياتي كما هي العادة
ومش عارفة حسيت انك امبارح كده مزاجك مش حلو
خير

MR.PRESIDENT يقول...

بعد السلام والتحية ..
اخي العزيز .. إن الدين الإسلامي كما قلت دين يسر ، ولكن جاء اناس وخافوا علي الدين فشددوا ظنا منهم أن هذا للدين أولي ، وجاءوا اخرون فبسطوا ايديهم كل البسط ، فضاع الدين بين هؤلاء وهؤلاء .
المشكلة كما قرأت في أحد تدوينات الأستاذ sal مدونة لا اكراه في القولبة .. نحن نريد من الجميع أن يعتنق نفس أفكارنا أي كانت من أبسطها إلي أشدها تعقيدا والمشكلة في فكرة " إلم تكن معي فأنت ضدي " وقد ذهب بذلك المشددين وليس المتشددين ، والمتساهلين وليسوا المتسيبين ، فظن كل منهم أنه أصاب حقا والأخر أصاب باطلا ، والأصح أننا لو جلسنا كل منا مع الأخر لدمجنا الفكرة ، وتعرفنا علي ماهية الإسلام ، وهوا ان الاختلاف في حدود عدم إنكار نص ، وأن الاختلاف رحمة لا نقمة ، وأن النصوص تفهم حسبي السياق ولا يستطيع احد فهم معاني القرآن ومغزاه إلا منزله جل وتعالي وأن الكل يحاول أن يفهم ، أينعم هناك بعض الأشياء الواضحة عيانا بيانا ولكن لله المثل الأعلي ..
فالأولي توحيد الصفوف وليس التفريق ، ولم الشمل وليس ضرب الوحدة ، وقد سقت سيادتكم مثالا محترما علي ذلك وهو مثال " إبن خلدون والعالم الجليل " كل منهم خائف علي الأمة وكل منهم أوصل فكرة بمجرد الجلوس والتحاور .. تحياتي لك
لأن الوقوف مهب الرياح لاظهار حق وكشف زيع يتطلب شجاعة .

في أمان الله

sal يقول...

صديقى واخى هيثم


كل شئ مرهون بإرادة الفرد من الناس، والارادة هي لب الحرية. فهو من يقوم بالاختيار، ويحاسب على اختياره الحر هذا....ولذا فلا انكر من خالفنى - رأى او عقيدة - طالما لم يجبرنى على تقبل ما هو عليه بحد السيف
أما ان يأتي احدهم ويحاول ان يفرض «الملائكية» أو «البهيمية» على الانسان، فهو في تقديري تجاوز لإرادة الله الأزلية، التي ارادت الحرية لهذا المخلوق، ومن خلال حريته تنبع مسؤوليته، ويحاسب بعدل بناء على معيار الحرية والمسؤولية هذا
ولذا اكدت كثيرا على اللااكراه
اما
كلمة فانتازيا التي تطورت في الغرب والتى تحتمل معنى الإغراق في الخيال حتى حدود الغرابة ويكون ذلك في الفن أو في الأدب أو في أسلوب الحياة .

ومعظمنا يعرف كلمة فانتازيا بمعنى هواجس خياليه صعب انها تحصل فى الحقيقه بصوره منطقيه متكرره .

وخلاصتها الخيال والغرابة
وما ارى فى هذه التدوينة الا الواقعية
لانى ارى النماذج التى تتحدث عنها وما تصادفه فى حياتك بغض النظر ان كان ما اتفق على تسميته برجل دين او غيره ما هم الا نموذج لنفسية الانسان المقهور الذى يلجأ الى ممارسة
الاكراه والقهر على من هو ادنى منه سنا او علما او مكانة فيتماهى المحكوم بالحاكم ويمارس
نفس الاستبداد الذى يلاقيه

انا اقبل الاختلاف حتى فى الذى يختلف عليه من اسميتهم بالمشددون والمتساهلون
اما الحلم بالمجتمع المثالى

وما ذكرته عن "
ان مجتمعنا سيصل الي المثالية فهو واهم مجتمعنا سىء ويتحول الي شبح مجتمع"
فانا ارى انه لا يوجد فى الحياة مجتمع مثالى اصلا ، المجتمعات تقترب وتبتعد عن
الصواب والرشاد حسب دورات حضارية متعاقبة الى ان يرث الله الارض ومن عليها
"
انَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ (45) ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ آَمِنِينَ (46) وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ (47) لَا يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَمَا هُمْ مِنْهَا بِمُخْرَجِينَ (48) [ الحجر ]

هناك فقط عالم المثالية ...فى الجنة
اما فى الحياة الدنيا فما هى الا ابتلاء وعمل ومزرعة للاخرة
والمزرعة تحوى الانسان الفاعل
كما تحوى الكلب والبهائم والنبات والديدان والجماد

اسف لو خرجت عن الموضوع وانا اظن اننى احسن صنعا
تلك بديهيات لدى احببت ان ادلو بها

احييك على روحك الوثابة الباحثة عن الحق وعقلك النابه

تقبل تحياتى وتقديرى

كلمات من نور يقول...

يصلان الي القدس ليروا باراك اوباما الاسود مرشح الرئاسة الامريكية يعتمر الكيباه ويصلي من اجل اسرائيل ويبكي علي حائط المبكي كأى يهودى يحترم ديانته ...
=========================
داه اوباما اللي كانوا بيحلفوا بحياته ايام الإنتخابات ........الله المستعان في خيبتنا وضعفنا

ماجد العياطي يقول...

في الحقيقه لست ادري مااكتب وقد كتب سال ومستر بريزيدنت ما قيل على لساني غير انهم اجادوا وافصحوا

وانا لم اقدر على ما قالوه

فاكتفي بتاييد مستر بريزيدنت

وخير الكلام ما قل ودل

احييك اخي الحبيب على هذه التدوينه الرائعه

Tarkieb يقول...

شوف يا هيثم.. انت ممكن تكتب عن حد غير ما انا باكتب عنه... ممكن تقول تاريخ واحس من كلامك وجه نظرك رغم انه تاريخ.. واكبر دليل تاريخ الطبري..او حتى سيرة هارون الرشيد وحادثة اربعة فبراير للنحاس ألخ أخ .لكن الغريب ان الشخصيات اللي بنعيشها ونشوفها في ناس بتختلف عليها كمان . وح اضرب مثال لك بسيط واحد تاني انت بتقول أنك اتعلمت منه الرجولة والمسئولية .. وهو ابرهيم عيسى.وحاطت صورته عندك . لن اقول لك انه له اجنده خاصة وانه امجاهد بفلوس ساويروس كما يزعم اعدائه..لن اقول ان مرتبه 60 الف جنية ةاجدع صحفي عنده بياخد ميه جنيه ... تفتكر لو انا وانت كتبنا كتاب عن ابراهيم عيسى حنقول ايه.. انا حقول عكس كلامك خالص ح اقول ان الجريدة بتاعته اونلاين هي احقر ما رأت عيني في حياتي حيث ان تعليقات القراء فيها هي تعبيرات سوقية لما اسمعها حتي من احقر واوضع حد في حارتنا.. قد تقول انه لايسأل عن ذلك..راح اقول انه لومعندوش حد يعمل كنترول على التعليقات فل يغلقها لانه مسئول عن كل شئ برضة..ومش معقول واحد بينقد حال بلد بحالها ومش عارف يسيطر على جريدة صغيرة..الا اذا كان عايز يعمل زي موقع العربية ويزيد الزيارة عنده بقلة الادب والقذارة..... ارجو ان تعدل الكلام اللي تحت صورته عندك في المدونة..لانك بجد لو اتعلمت منه المسئولية تبقى كارثة

richardCatheart يقول...

تحياتى يا هيثم هاااايل ووصلت الفكره استمتعت طبعاااااااااااا
وهايفضل فى مليون الفونسو شغلتهم قتل الحق اللى بجد مش كده كده على ماتفرج
اما عن موضوع ردود الناس واللى بيزعل من الهجوم على الشيوخ
يا خونا عيب تزعلو ليه دول نصهم مش دارس فقه ولا شريعه ولا لغه عربيه صحيحه اللى هى اساس التفسير
والكل يأخذ منه ويرد الا رسول الله
وبردو هايفضلو فرق فرق واللى يغلب
عجبنى رد ستيته اوى واحب اضيفه لرائى
وعجبنى رد تيكو اوى وموضوع ابراهيم عيسى
صدقنى الناس دى كللللللللللللللللها ممكن نحبها تعجبنا اه
انما تبقى مثل وقدوه لاء كله متعاص وكله ليه مصلحته فى الاخر لسه الفارس اللى بجد ياهيثم ماظهرش

بشكرك على كلامك عن هارون الرشيد كان موضوع معقرته للخمر دا لما بسمعه بيجننى دلوقتى اقدر ارد بقلب جامد وثقه

تحياتى يابو الهياثم

Haytham Alsayes يقول...

السلام عليكم جميعا

بشكر الجميع علي تعليقاتكم وارائكم التي اقدر اصحابها كثيرا
ولكن لي بعض الملاحظات
1/ بالنسبة لرأى تركيب اقدره تماما ولكن لي عدة تحفظات ليست في شخصية ابراهيم عيسي ولكن لا يضاح وجهة نظرى في هذه المسألة اولا انا كتبت قبل الصور شخصيات اثرت فكرى يعني لم اخذها قدوة ومثل مثل ماقالت ريتشارد ولكن تعجبني بعض الاراء الخاصة به وليس كلها يعني لا احبه عندما يتكلم في الكورة او التاريخ او الدين ولكن لايمنع اني احبه كشخصية وكصحفي له اراء خاصة هذه من ناحية
اما حكاية انه بيقبض من نجيب ساويرس فالله وحده اعلم
بالنوايا والخبايا التي كثرت فيها الاقاويل في هذا البلد قالوا عليه قبل ذلك انه تشيع وانه بيقبض من ايران ونفي ثم قالوا انه بيقبض من الاخوان وانهم مشاركون في جريدة الدستور ونفي ايضا
اما حكاية انه بيقبض 60 الف جنيه فالله اعلم ولو عاوز تسأله ياتركيب ابقي ارسل له رسالة علي الاميل الخاص بالجريدة وبالمرة قولوا يحذف الشتائم لانها ايضا مقززة

وحكاية اخرى ممكن ان اقول مثلا ان اسامة سرايا وممتاز القط بيقبضوا من امن الدولة مثلا عندك دليل اكيد لا مثل ابراهيم عيسي ايضا او مصطفي بكرى ان اتهموه ان بيقبض من القزافي
ياريت تكون المسألة واضحة وهذا ليس دفاعا عن ابراهيم عيسي بقدر ان دفاع عن رأى وفكرى ان اخذ من كل شخصية احلاها واحسنها واضيفها لنفسي

اما عن قدوتي فلا احد يستحق ان يكون قدوتي الا محمد صلي الله عليه وسلم وفقط اما كل الشخصيات بعده فلها اخطاء ويؤخذ منها ويرد

يارب تكون وضحت الفكرة واتنورت المحكمة

تحياتي وتقديرى لكل من علق كل باسمه

richardCatheart يقول...

ايه الحلالالالالالالالالالالالالالاوه دى ايوا كده فرحتنى والله

مافيش بعد رسول الله قدوه

وانا معاك ناخد منهم فكره رائى اكيد ساعات بيصيبو
كبد الحقيقه بس مش ديما
انت كده فله شمعه منوره هههههههههههه

مهموهـــــــة يقول...

تدوينة اكتر من رائعة يا هيثم
بجد ماشاء الله عليك

انت والله يا هيثم لازم تعمل كتاب ويا ريت تفكر بجد في الموضوع ده

بجد لازم تفكر في الموضوع ده
انت دماغك ماشاء الله عليها

ربنا يوفقك يا رب ويكرمك دايما يا رب


انا اسفة على غيابي الفترة اللي فاتت واسفة اني قصرت معاك

بس ان شا ءالله مش هتتكرر تاني

خالص تحياتي وتقديري

داليـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــا يقول...

بص ياأستاذ هيثم
انا مسيطره عليا فكره
انك بتتكلم عن التعصب فى الدين
اولا انا شفت ناس اجارك الله لمجرد انه حفظ القراءن بس عايز يمشى كل حاجه بدماغه
انا حصلى موقف مع واحد مش عايزه بس ادعى عليه
انه بجد حاول يكرهنى فى الداعى الاسلامى مصطفى حسنى وانه سود الدنيا فى عينى ده بس عشان حافظ القراءن وبيصلى اومال لو كان عالم من علماء الله او شيخ له مكانته

عمتا انا عشان اتذكر اللى كتبته من قبل كده هقرء من اول ضدنا على طول الخط

بس ليا طلب صغير انا متبعاك وبشده ومواضيعك دهه عايزه مناقشه حابه اتناقش معاك ودخلت عندك كذا مره البوست اللى فات مش لاقيت منك اى ردود

ليله شتاء يقول...

السلام عليكم

نحن في زمن قبض العلم وبسطة الجهل


"علامات القيامة الصغرى"


عجبنى جداا الحوار بين الطبري وابن خلدون

سرد حضرتك للأحداث رائعة

دام قلمك

Tarkieb يقول...

متشكر انك عملتلي رد كدة كبير ويملى العين..بس انا كل اللي قصدته من كلامي حاجة ان حتى الشخصيات اللي بنعيشها عليها أختلاف فما بالك بالتي لم نعشها وان التاريخ ممكن ان يستغل من المؤرخ لايصال وجه نظره هو وطز فى الحقيقه التاريخية.. أما حكاية اني ابعت لعيسي أسأله.. طبعا لا ..ربنا يرزقه من وسع كمان وكمان..ورأي ان واحد عامل نفسه زعيم ومحرر لفكر أمه ومش عارف يسيطر على جريدة أو عامل كدة لجر رجل القراء فده دليل على انه زيه زي غيره ..الفرق الوحيد بينه وبين غيره انه بيعرف بيضحك على الناس بشعارات واهية ونظام يعيش السمك في الماء ويسقط المطر شتاء .... وبرضه شيل الكلام من على صورته...ههههههههه لاحسن احطلك صورة مصطفى بقري واقول ده راجل عصامي بدأ م الصفر وبيلعب على كل الاحبال وينفع قدوة لحد في سيرك

Haytham Alsayes يقول...

مهمومة

حمد الله علي السلامة
منورة المدونة بجد
وحكاية الكتاب دى واسعة شويتين
انا بحاول اجتهد ليس الا
ولو ان شاء الله كتبت في المستقبل حاجة كويسة
اكيد عتتعرض في كتاب
ربنا المستعان

منورة يامها

Haytham Alsayes يقول...

ريتشاردو

هههههههههه
حلوة شمعة منورة دى
ربنا يكرمك يارب تكون وضحت الفكرة عندك

تحياتي ياريتشاردو

Haytham Alsayes يقول...

نرجع بأة لرد التعليقات من الاول

دكتورة ستيتة

احنا في عصر الفتن يادكتورة
وفعلا ساعات بشعر ان الانعزال نعمة والجهل عن بعض الاشياء احسن حاجة في الوجود والضلمة جميلة
فتن في كل حتة في كل مجال حتي دينك
بس دة ميمنعش ان فيه ناس مجتهدة ومحترمة
واظل ان اقول ان فيه امل حتي النهاية


فعلا مزاجي مكنش حلو
ورديت عليكي في مدونتك عن السبب وفي اسباب تانية كتير
بس اقول في النهاية الحمد لله

تحياتي وتقديرى
وشكرا علي السؤال

Haytham Alsayes يقول...

مستر بريزدنت

والله ياريس دى نفس فكرتي وانت قلت بالمختصر اللي هو الاجتهاد اللي مطلوب في الدين وهو ايضا من الدين
واعمال العقل والمنطق من الدين زي ما ربنا قالنا افلا تدتبرون افلا تعقلون
ومدح صفات المتعلمين والمتدبرين اذن نفهم من كدة
ان الدين حثنا علي كدة

بس الفكرة هنا بتتكلم علي عدم احترام الاراء اينما كانت وحيثما حلت في المخ

تحياتي علي المرور

Haytham Alsayes يقول...

اخويا الكبير وصديقي العزيز
سال

انا موافقك في الكلام اللي قلته عن الحرية وان محدش يقدر يوصل اي شعب او مجتمع الي المثالية
يعني مفيش يوتوبيا علي الارض دايما فيه خير وشر وغير كدة مينفعش
طيب والفناتازيا فعلا
ولكن ابن خلدون مش موجود في زمن الطبرى ودة موضحتوش في التدوينة والمفروض كنت اوضحه
طبعا الفونسوا من الخيال ولكنه موجود
بيلدا موجود فعلا في حادثة محاكم التفتيش يعني تقدر تقول اني وظفت الحقيقة بشىء من الخيال لي الا

وتحياتي علي بديهايتك التي هي ايضا منطقية لدي عقلي المتواضع

Haytham Alsayes يقول...

كلمات من نور

تخيلي
اوباما دة بهلوان واراجوز انا كدة شايفه
كل بيشتغل لمصلحة بلده
واحنا عبط وبنصدق

تحياتي

Haytham Alsayes يقول...

ماجد العياطي

ازيك ياستاذ
وخير الكلام انا رديت علي سال
وبريزدنت
وياريت تكون وضحت

تحياتي علي مرورك

Haytham Alsayes يقول...

داليا

اولا متزعليش مني علي قلة ردودى
كنت منشغل شوية الي جانب اني انتظرت حتي نهاية التدوينات الثلاثة ولو عاوزة تناقشي في اي حاجة انا تحت امرك ياسنيوريتا داليا

اما اللي بيكرهك في مصطفي حسني او اي حد تاني

اقولك انتي مطمئنة لايه ؟
وبتستفادى من مصطفي حسني ولا لا ؟
والراجل مجرد داعية بيوصل الفكرة وبينقل عن ناس تانية وهو قال كدة في حديث تلفزيوني وموجود علي اليوتيوب احاول اجبهولك واوضعهولك في مدونتك لتتعرفي علي افكارك
اما الشخص اللي بيحاول يكرهك قوليلوا انا بستفاد منه وهو ليس عالم ولو عوزتي فتوة اكيد عتروحي للعلماء صح ولا لا ؟

منورة ياسنيوريتا

Haytham Alsayes يقول...

ليلة شتاء

ربنا يكرمك علي الكلام الحلو دة
وفعلا احنا في عصر كل اللي ملهوش فيها بيتكلم وياريت علي علم لا عن جهل

تحياتي

Haytham Alsayes يقول...

تركيب

اولا يارب تكون وضحت الفكرة
ابراهيم عيسي مش قدوتي ولكن اعجب به في بعض الامور
اما حكاية انه زعيم وكبير والاكلام دة انا شايف انه الراجل عنده اراءه وبيدافع عنه ولو حضرتك شايفه زعيم خلاص انت حر وعتلاقي كل المصريين زعماء وابطال لان لااسف كل واحد بيفكر نفسه جامد وهو ممكن يكون ولا حاجة وخاصة الايام دى

اما عن حكاية انه بيجر رجل القراء فدي شيء مش وحش ما هي الصحافة كدة عبارة عن سلعة
وانا مش صحفي في الدستور علي فكرة عشان اكدلك كدة
ههههههههه

طيب نيجي للكلام اللي تحت الصورة بقولك اتعلمت منه حاجات كتيرة وبشعر بامتنان لبعض الافكار لديه وليست كلها بالطبع فيه اراء بختلف معاه جذريا وكليا فيها

طيب نيجي لحضرتك عاوز تحط صورة مصطفي بكري انت حر عادي
ان شا الله تحط صورة مبارك وتكتب تحتيها انك اتعلمت العدل والحرية والمساواه والحكم الرشيد الحكيم

انت حر في ارائك وكل واحد له وجهة نظره
وبرده ادخل عندك واحترم رؤيتك جدا

ورديت عليك بتعليق كبير ويملي العين برده

ههههههه

تحياتي يابو التكاتيك

Tears يقول...

موضوع متميز و مهم

بلال فضل له ماله و عليه ما عليه